Hogyan zárjunk folyadékot 3D nyomtatott tárgyba

Régóta gondolkozok ezen, de most jutottam odáig, hogy ki is próbáljam, ugyanis most érett meg az ötlet a fejemben miként is lehetséges megoldani a dolgot jól. Ennek ellenére miközben csináltam egy újabb ötlet még hatékonyabbá tette azon a szinten, hogy ezt már bármikor reprodukálni tudom. Bár gyakorlati haszna nincs, legalábbis odáig nem jutottam, hogy ezt boncolgassam.

A 3D modell

Először is egy megfelelő modellt kellett készítenem. Mivel a lényeg, hogy egy darabba akarom belezárni a folyadékot kizárt, hogy bármilyen összeillesztés legyen a dologban. Ehhez az is hozzá tartozik, hogy nyomtatás közben kell a folyadékot bele juttatni. Ami mondanom se kell: veszélyes ötlet. De előbb legyen meg a modell:

kockában kocka
kocka a kockában egy modellen belül

Az elv igen egyszerű. Blenderben készítettem egy kockát, kijelöltem minden pontját és E-vel duplikáltam befelé az egészet. Ezután az így született lapokat megfordítottam (space lenyomása után rákerestem a flip normals funkcióra).

külső falak kifelé, belső falak befelé néznek
a külső oldalak kifelé, a belsők befelé mutatnak

Ezzel kész is volt az alapja. Ezt a felállást a Cura egy üreges darabnak vette, ahogy arra számítottam. Szóval átalakítottam piramissá így nem kellett foglalkoznom azzal, hogy alá legyen támasztva a belseje (ami ugye pont a lényeget tette volna tönkre). Itt tényleg gondolkozni kell a formán.

piramis egy nyomtató barát forma
Piramis igen jó forma, mert nem kell belülről alátámasztani. Jobb nyomtatók kockáztathatnak nyíltabb formákat is.

Ezután jött a nyomtatás. Ami tanulságos volt. Első körben úgy próbáltam nyomtatni, hogy kb a felénél leállítottam és akkor töltöttem bele a folyadékot. Ez a módszer azzal jár, hogy a modellben lesz egy gyenge réteg, ami mentén szétválhat bármikor. Közel se az igazi. Nyilván mozgó 3D nyomtató fej mellett ostobaság lenne próbálkozni.

Félre sikerült nyomtatás
Ahol leáll a nyomtató, ott ronda sérülés alakul ki. Drágább nyomtatóknál ez nem feltétlen történik meg.

Szóval úgy döntöttem kijátszom a nyomtató fejet. A megoldásom kicsit veszteséges, de hatásos. A piramis modell mellé raktam egy tömör labirintus szerű képződményt, ami a piramis háromnegyedéig ér magasságban. Így a nyomtató fej rengeteg időt töltött annak a nyomtatásával, míg a piramisnál minden rétegen csak 1-2 másodpercet időzött. Ez bőven elég időt adott arra, hogy nyomtatás közben folyadékot töltsek a modellbe. Ezután már csak várni kellett, hogy befejeződjön a nyomtatás és örök időkre (túlzás) egy darab műanyagba legyen zárva egy kis kóla, bármilyen illesztés nélkül.

sikeres nyomtatás
A jól sikerült változat.

Ennek a technikának tudtában valószínűleg újra próbálom a 3D nyomtatott kés markolatomat is, ami pont abba bukott bele, hogy le kellett állítanom a nyomtatást, hogy bele illesszem a pengét. Ez is tökéletesen megoldható lesz, ha helyezek mellé egy másik modellt, amivel addig foglalkozhat a nyomtató.